اختلال شخصیت پارانوئید به عنوان یک نوع اختلال شخصیت غیر عادی


اختلال شخصیت پارانوئید به عنوان یک نوع اختلال شخصیت غیر عادی

 

اختلال شخصیت پارانوئید (PPD) به عنوان یک نوع اختلال شخصیت غیر عادی طبقه بندی می شود. افرادی که دارای اختلالات شخصیتی غیرعادی هستند رفتارهایی از خود نشان می دهند که ممکن است برای دیگران عجیب و غیر معمول به نظر برسد.

 

کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی ، ویرایش پنجم (DSM-5) همچنین از اصطلاح اختلالات شخصیت خوشه A برای توصیف اختلالات عجیب و غریب شخصیتی مانند PPD استفاده می کند.

 

فرد مبتلا به PPD نسبت به افراد دیگر بسیار مشکوک است ، که ممکن است زندگی و فعالیت های روزانه آنها را مختل کند. آنها به انگیزه های دیگران بی اعتماد هستند و معتقدند که دیگران می خواهند به آنها آسیب برسانند.

 

علائم مشخصه اضافی این وضعیت عبارتند از:

 

عدم تمایل به اعتماد به دیگران

تحمل کینه

یافتن زیرنویس تحقیرآمیز یا تهدیدآمیز حتی در بیگناه ترین نظرات یا رویدادها

احساس خشم و خصومت سریع نسبت به دیگران

طبق بررسی منابع معتبر در سال 2017، PPD بین 1.21 تا 4.4 درصد از مردم در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می دهد.

 

درمان می تواند چالش برانگیز باشد زیرا افراد مبتلا به PPD نسبت به دیگران بدگمان و بی اعتمادی شدید دارند.

 

اگر PPD دارید، ممکن است تعجب کنید که آیا می توانید به یک متخصص سلامت روان اعتماد کنید و به انگیزه های آنها در تلاش برای کمک به شما مشکوک شوید - و این اشکالی ندارد.

 

یک متخصص بهداشت روانی برای جلب اعتماد با شما همکاری می کند تا در مدیریت بهتر وضعیت سلامت روانی خود از اعتماد به آنها و پیروی از توصیه های آنها راحت باشید.

 

علل و عوامل خطر چیست؟

علت PPD ناشناخته است. با این حال، محققان بر این باورند که ترکیبی از عوامل بیولوژیکی و محیطی می تواند منجر به آن شود.

 

این اختلال بیشتر در خانواده هایی با سابقه اسکیزوفرنی و اختلال هذیانی وجود دارد. ترومای اولیه دوران کودکی نیز ممکن است یکی از عوامل موثر باشد.

 

سایر عوامل مؤثر عبارتند از:

 

زندگی در یک خانواده کم درآمد

جدا شدن یا طلاق گرفتن

بیوه بودن

هرگز ازدواج نمی کند

بر اساس بررسی منبع مورد اعتماد در سال 2017 که قبلا ذکر شد، احتمال ابتلا به PPD در آمریکایی های آفریقایی تبار، بومیان آمریکایی و آمریکایی های اسپانیایی تبار بیشتر است.

 

با این حال ، تحقیقات بیشتری در مورد چگونگی - و علت - شیوع در گروه های نژادی مورد نیاز است.

 

تروما و استرس ممکن است به توضیح میزان بالاتر در آمریکایی های آفریقایی تبار کمک کند.

 

تحقیقات ، از جمله یک مطالعه در سال 2014 ، نشان می دهد که در مورد علائم پارانویای پاتولوژیک ، مانند هذیان ، تفاوت چندانی بین افراد سیاه پوست و سفیدپوستان وجود ندارد. با این حال ، افراد سیاه پوست بیشتر احتمال دارد علائم پارانویای غیر آسیب شناختی مانند عدم اعتماد را نشان دهند.

 

علائم اختلال شخصیت پارانوئید چیست؟

افراد مبتلا به PPD اغلب باور نمی کنند که رفتار آنها چیزی غیرعادی است.

 

ممکن است از نظر آنها کاملاً منطقی به نظر برسد که نسبت به دیگران مشکوک باشند. با این حال، اطرافیانشان ممکن است معتقد باشند که این بی اعتمادی بی دلیل است.

 

فرد مبتلا به PPD نیز ممکن است رفتاری خصمانه یا سرسختانه داشته باشد. آنها ممکن است طعنه آمیز باشند، که اغلب ممکن است باعث واکنش خصمانه دیگران شود. به نوبه خود، ممکن است به نظر برسد که این پاسخ خصمانه ظن اصلی آنها را تأیید می کند.

 

فرد مبتلا به PPD ممکن است شرایط دیگری داشته باشد که می تواند علائم PPD را ترکیب کند. به عنوان مثال، افسردگی و اضطراب می تواند بر خلق و خوی فرد تأثیر بگذارد. تغییرات خلق و خوی می تواند باعث شود فرد مبتلا به PPD بیشتر احساس پارانوئید و انزوا کند.

 

سایر علائم PPD عبارتند از:

 

اعتقاد به اینکه دیگران انگیزه های پنهانی دارند یا قصد آسیب رساندن به آنها را ندارند (به عبارت دیگر ، دچار توهمات آزار و اذیت می شوند)

شک به وفاداری دیگران

مشکل در کار با دیگران

حساسیت بیش از حد به انتقاد

به سرعت عصبانی یا خصمانه می شود

جدا شدن یا منزوی شدن از نظر اجتماعی

استدلالی و دفاعی بودن

در تشخیص اینکه چرا رفتار آنها ممکن است باعث نگرانی شود مشکل دارند

داشتن مشکل در آرامش

علائم PPD می تواند با علائم سایر اختلالات سلامت روان همپوشانی داشته باشد.

 

اسکیزوفرنی و اختلال شخصیت مرزی (BPD) دو حالت با علائم مشابه PPD هستند. در نتیجه، تشخیص دقیق این شرایط می تواند دشوار باشد.

 

اختلال شخصیت پارانوئید چگونه تشخیص داده می شود؟

 

به منظور تشخیص PPD، یک پزشک مراقبت های اولیه ابتدا از شما در مورد علائم و سابقه پزشکی شما می پرسد. آنها همچنین یک معاینه فیزیکی برای بررسی سایر شرایط پزشکی انجام می دهند.

 

پزشک مراقبت های اولیه ممکن است شما را برای آزمایش بیشتر نزد روانشناس، روانپزشک یا متخصص سلامت روان دیگری بفرستد.

 

متخصص سلامت روان یک ارزیابی جامع انجام می دهد. آنها ممکن است از شما در مورد دوران کودکی، مدرسه، زندگی کاری و روابطتان بپرسند.

 

علاوه بر این، متخصص سلامت روان ممکن است سعی کند رفتار شما را با این سوال که چگونه به یک موقعیت تصور شده پاسخ می دهید، بسنجد.

 

سپس متخصص سلامت روان تشخیص داده و یک برنامه درمانی را تشکیل می دهد.

 

آیا می دانید؟

افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی بیشتر از افراد عادی دچار اختلال مصرف مواد می شوند.

برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

 

 

چوب ترموود برای نمای ساختمان


به همین دلیل نیز با وجود اینکه در حال حاضر، اغلب کشورهای جهان از جمله کشورمان ایران تکنولوژی تولید این چوب را در اختیار دارند، اما امتیاز اصلی تولید چوب ترموود و استانداردهایش در اختیار کشور فنلاند است. فنلاند، اولین کشوری است که روش ترمو کردن چوب و به عبارت دیگر فرایند تولید چوب ترموود را کشف کرده و آن را در اختیار سایر کشورها قرار داده است. نحوه ی تولید آن به جه صورت است. از جمله پژوهش های بارزی که بین سالهای 1930 و 1940 در این زمینه صورت گرفت توسط استام وهانسن و وایت به ترتیب درآلمان و ایالات متحده صورت گرفت. چوب ترمو ارزان چوبی است که دارای ضخامت کمتری به نسبت چوب های فنلاندی درجه یک است،به همین ترتیب نمیتوانیم کیفیت آن را با انواع چوب های گرید a مشخص مقایسه کنیم. اول آن که معمولا استفاده از این متریال نیازمند صرف هزینه ای قابل توجه می باشد و در نتیجه در رده محصولات ارزان قیمت قرار نمی گیرد. قیمت ترمووود بر اساس نوع چوب، طرح چوب و مواد اولیه به کار رفته در تولید آن تعیین می شود. نصب این چوبها بخصوص بر روی نما، بسیار مساله تخصصی است که استانداردهای خاص خود را دارد.

 

البته بخار آب استفاده شده در این پروسه فراوری، در کنار نقش محافظت کنندگی، بر تغییرات شیمیایی صورت گرفته روی چوب نیز تاثیر میگذارد و باعث بهبود خواص شیمایی و افزایش مقاومت شیمیایی آن میشود. البته، استفاده از بخار آب در این مرحله، نقش حفاظت شیمیایی نیز دارد و از فعل و انفعالات شیمیایی در داخلبافت چوب نیز جلوگیری میکند. ترموود یا همان Thermo Wood بر گرفته از عبارت Thermally modified wood است که در حقیت به بهبود و فرآوری ترمال چوب اشاره دارد. ترمووود یا چوب ترموود ( حرارت دیده ) ، همان چوب طبیعی می باشد که ساختار سلولی آن بر اثر فرآیند حرارتی تغییر یافته .چوب حرارت دیده یا اصلاح شده با حرارت با نام ترموود شناخته شده است. چوب، این ماده ارزشمند که اغلب قدر آن را نیز نمیدانیم، از همان نخستین روزهای آغاز تاریخ بشریت با ما بوده است. بنابراین، وقتی ThermoWood را از ما خریداری می کنید، می دانید که یک محصول با کیفیت اصلی تهیه می کنید. حتما چوب های ترمووود که در بازار با برندهای معتبر جهانی عرضه می شوند و دارای کیفیت بالا هستند را تهیه کنید. ترمووود عموما باید درجایی نگهداری شود که کمترین میزان رطوبت را داشته باشد و تا حد امکان مکان مورد نظر باید خنک باشد

 

اگر کمی از انسان نخستین فاصله بگیرم و به سمت استفاده گسترده تر از چوب برویم مشاهده میکنیم که عواملی مانند تاثیر رطوبت و ایجاد کپک، قارچ، حمله حشراتی مانند موریانه و مستعد بودن چوب برای مشتعل شدن عوامل محدودکننده ی استفاده از چوب بودند که باید به طریقی این مشکل برطرف میشد. قیمت انواع چوب ترمو در کشورهای مختلف مانند جمهوری چک و چین در سایت علی بابا به قیمت دلار آورده شده است. اشاره نمود. استفاده از چوب های ترمو در طراحی نمای ساختمان ها، می تواند نقش بسیار موثری در جذابیت نماهای مدرن داشته باشد. همچنین از چوب ترموود برای نمای ساختمان ها استفاده می شود که در نمای خارجی نیز، در مقابل شرایط جوی و اشعه خورشید بسیار مقاوم می باشد.مانند آلاچیق چوبی، خانه چوبی، روف گاردن و … ترموود های عمودی باعث می شود که ساختمان مرتفع تر به نظر برسد. چوب ترمو وود همانطور که از نام آن نیز برمیآید، حاصل فراوری ترمال یا حرارتی چوب است. با این حال، امروزه برخی روشهای دیگر فراوری یا ترمو کردن چوب نیز معرفی شدهاند که در آنها، از روغنها، بخار آب و …

 

نخستین مرحله در فرایند فراوری چوب ترموود گرم کردن و خشک کردن آن است. اگر بخواهیم در مورد تاریخچه چوب و انواع آن صحبت کنیم، شاید تمام صفحات وب نیز کافی نباشند! اگر به دنبال استفاده از چوب ترموود در دکوراسیون داخل منزل یا محل کار خود هستید پیشنهاد میکنم حتما مقاله چوب ترمو فنلاند در دکوراسیون داخلی را مطالعه بفرمایید و نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید. فرایندی که در آن با استفاده از حفاظت توسط بخار آب و عملیات حرارتی - تا دمای ??? الی ??? درجه سانتی گراد - چوب را تیمار میکنند. همانطور که عنوان شد، چوب ترموود حاصل تیمار کردن چوب با استفاده از عملیات حرارتی، برخی روغنها و بخار است. این عملیات به صورت کاملا طبیعی و در سه مرحله انجام میشوند. چوب حرارت دیده شده یا اصطلاحا چوب ترموود در طی سه مرحله کار اصولی و گرما دهی برنامه ریزی شده تولید میشود . البته محصولاتی که با این روش اصلاح می شوندٍ؛ اندکی تغییر را نسبت به رطوبت خواهند داشت و توصیه میشود در مکانهای مرطوب استفاده نشوند. گرمای بالا ساختار سلولی چوب را تغییر می دهد و مقاومت آن را در مقابل پوسیدگی بالا می برد درحالیکه تاحد زیادی انبساط و انقباض را کاهش می دهد.از آنجاییکه چوب ترمووود، رطوبت را جذب نکرده یا نگه نمیدارد باعث کاربردی تر شدن چوب برای استفاده در کف و دیوار می شود.

منبع :  بست چوب

https://www.quora.com/profile/Hania-Mcph-1

https://www.behance.net/haniamcph1

https://shaniduke2.livejournal.com/profile

https://www.twitch.tv/shaniduke2

https://www.openstreetmap.org/user/JadeSenio2

https://www.tripadvisor.com/Profile/48haniam